Dagelijkse draadjes

Blogje over mijn dagelijkse bezigheden al dan niet wollig.

donderdag, oktober 4

handen wol verven

Gisteren heb ik voor mij pinwheel vest de wol geverfd. Normaal verf ik altijd met colortex maar ik dacht nu eens met dreamline te gaan verven. Bij de een tijdje terug gekochte verfpoeder zat nl een mooie kleurkaart met beschrijving/recepten hoe die mooie kleurtjes te verkrijgen.
Dus ik aan de gang met maatschepjes en bakjes en na wat mengen had ik een aantal mooie verfjes klaarstaan. Wat herfsterige kleurtjes groen, paar tinten bruin, wat oranje/geel en mooi warm rood.

De wolletjes voorgeweekt in water met azijn. Alls uitgespreid op een zeil in de keuken (15 strengetjes van 50 gram, nam best veel vloeroppervlak in beslag).

Toen ik alle wolletjes beverfd had vond ik het een beetje rasta-achtig en hoopte ik maar dat het goed zou komen. Na het stomen in een pan, met stoommandje op het gas, kwamen er prachtige strengetjes in mooie herfstkleuren tevoorschijn. Maar toen ik na het afkoelen ze ging uitspoelen spoelde ik zo die mooie herfstkleurtjes door het putje. Op dat moment dacht ik dan verf ik ze later wel in een ander kleur met colortex.

Maar toen ik de stregetjes ophing om te laten drogen vond ik het helemaal geen onaardige kleurtjes die te voorschijn kwamen. Absoluut niet de kleuren die ik mijn hoofd had, maar misschien zijn deze kleuren wel veel meer ik.
Of het nu aan de dreamline verf lag of aan het feit dat er een klein beetje acryl door de wol zit, ik weet het niet. De kleuren zijn in het echt iets donkerder.


'T is jammer dat ik geen foto van de strengen heb gemaakt toen ze nog niet waren uitgespoeld, maar ja ik verwachte dit natuurlijk niet. Zoiets is me met colortex nog nooit gebeurt.

Mijn handen en nagels zien eruit alsof ik een stevige rookster ben. Vanavond maar even lekker weken in een sopje.

Het partijtje van dochterlief was zeer geslaag. De meiden hebben een doosje gemozaiekt. Dit is die van mij dochter. De ander meiden hun doosje ziet er hetzelfde uit maar dan met andere kleurtjes. En ik heb een gekko gemaakt. Mijn ding moet nog gevoegd.

Op de snb dag in Rotterdam ga ik trouwens niet mobiussen ipv heb ik met opgegeven voor de workshop 'haal meer uit je sok'.

7 Comments:

At 05 oktober, 2007 15:31, Blogger MoniqueB. said...

Wat jammer dat je wolletje toch wat bleker geworden zijn dan de herfst kleuren die je in gedachten had. Heb je ze wel 'gefixeerd' of hoefde dat niet (geen ervaring hier met wolverven).
Leuke doosjes zeg. Koop je die zo (xenos of zo?)?

 
At 06 oktober, 2007 14:10, Blogger Unknown said...

Misschien moet je het wel zo houden, maar het is toch wel heel pastel. En als je het straks gaat wassen verdwijnt er misschien nog meer kleur. Ik mag me er natuurlijk niet me bemoeien, maar ongevraagd advies: ik zou ze zelf nog een keer verven, zeker als het voor een pinwheel is. Dat is zo´n woonvest voor heel veel jaren dragen (en wassen)!

 
At 08 oktober, 2007 20:44, Anonymous Anoniem said...

Jammer dat het niet werd wat je van plan was.
Leuk idee zeg dat van die mozaiekte doosjes!

 
At 09 oktober, 2007 08:59, Blogger Unknown said...

Verven is een soort toveren volgens mij, het is nooit wat je denkt dat het zal zijn! Bij mij gaat het altijd "mis".
(nog maar 3 keer gedaan).
Tot in Rotterdam!

 
At 10 oktober, 2007 17:43, Blogger Marion B. said...

inmiddels heb ik de geverfde wol 'life' gezien en het is erg mooi geworden. niet zoals je het bedacht had maar wel heel fraai. een soort pastel herfst. ja erg leuk odette. ik vond het ook weer erg gezellig op de spingroep vanmorgen.
groetjes marion.

 
At 14 oktober, 2007 09:33, Anonymous Anoniem said...

Wat spannend, toveren met kleurtjes voor een pinwheel sweater. Herfst en pastel, dat klink boeiend. Ik ben benieuwd hoe jouw pinwheel gaat worden.

 
At 27 oktober, 2007 10:55, Blogger Irma said...

Acryl erbij zorgt altijd voor minder diepe kleuren. Voor mijn nieuwsgierigheid, zou ik nog een beetje opnieuw verven met colortex om te weten of het nou aan de verf of aan het garen ligt.

 

Een reactie posten

<< Home