Dagelijkse draadjes

Blogje over mijn dagelijkse bezigheden al dan niet wollig.

zondag, januari 14

sokkennaaldjes

Ik brei graag met een rondbreinaald. Ook sokken maar eigenlijk lukt het me alleen met een grote maat sokken (herensokken dus). Mijn eigen sokken of sokken voor de kinderen krijg ik niet op een 30cm naaldje, dan staan de steken veels te strak. Laatst hoorde ik over 22cm naaldjes. Maar die heb ik echt nog nooit gezien. Maar ik las ook dat je ze makkelijk zelf kon maken. Ik (of eigenlijk manlief) ben aan de slag gegaan. Ik heb superkorte sokkennaaldjes gekocht en met behulp van scoubiedoes werd het dit: De ene is 24cm en de andere is 30cm, de dikte van de naaldjes is 3.25. Ik heb niet zelf bedacht maar ik heb de tip van haar op de yahoo sokkengroep.

De sloffen van zoonlief zijn af: Niet alleen gaat haken sneller dan breien, ook verbruik je veel meer materiaal. Ik kwam voor de sokken van manlief iets van 15 gram tekort, dus had ik een bol erbij gekocht. Van die 85 gram wilde ik de sloffen voor zoon maken. Maar ik heb ruim de hele bol verbruikt voor de sloffen. Nu heb ik echt helemaal niks meer over voor de sok van manlief. Ik heb net de hiel af en moet nog de voet en teen breien. Morgen maar een nieuwe bol kopen op de markt.
Ik heb aan de onderkant een laagje latex gesmeerd. Wat is dat trouwens een raar spul dat latex, ik had het heel anders verwacht. Ik ben er benieuwd hoe het er morgen als het hard is geworden uit zal zien.

9 Comments:

At 14 januari, 2007 19:44, Blogger Judith said...

Leuk, die sloffen!

Judith

 
At 14 januari, 2007 19:52, Anonymous Anoniem said...

Ik ben erg benieuwd hoe de korte rondbreinaaldjes werken!
Mooie slofjes heb je gemaakt.

 
At 14 januari, 2007 23:03, Blogger - said...

Wat fijn zo'n man die meteen je naaldjes maakt! Ze zien er goed uit. Ik ben benieuwd of jij ze ook fijn vindt.

 
At 14 januari, 2007 23:36, Anonymous Anoniem said...

Hoi Odette, wat gaaf dat je rondbreinaaldjes gelukt zijn! Ben erg benieuwd naar hoe ze breien. Leuke sloffen, trouwens. Latex aan de onderkant lijkt me een goede oplossing om de sloffen minder te laten glijen en ze langer mee te laten gaan. groetjes Jenneke

 
At 15 januari, 2007 07:24, Blogger Tijm said...

Laat ons even weten hoe het breit die naaldjes. Ik heb er belangstelling voor maar vind het jammer om mijn bamboenaaldjes er aan op te offeren.

 
At 15 januari, 2007 08:20, Blogger odette said...

@ Tijm, ik had bij Het Stookhok superkorte naaldjes (chinese bamboe) gekocht deze waren maar €2,50 voor 5 naaldjes van 13 cm. Dat vond ik nog wel gokje waard.

 
At 15 januari, 2007 08:32, Anonymous Anoniem said...

De sloffen zijn echt leuk geworden. Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe die rondbreinaaldjes werken.

 
At 20 januari, 2007 17:03, Blogger Rineke said...

Hoi, als je sokken op rondbreinaalden wil breien kun je dat ook op 2 rondbreinaalden doen - dan maakt de lengte niets uit. Er zijn meerdere sites die uitleggen hoe het moet, het is heel makkelijk! Ik brei tegenwoordig alles (mutsen, sokken, wanten) op twee rondbreinaalden!

 
At 21 december, 2009 20:15, Anonymous Anoniem said...

Ik brei nu zelf ook sokken, wat me nooit lukte op 4 of 5 naalden! Of het nou Bamboo of metalen naaldjes waren; maakte allemaal niets uit! Nu heb ik de kleine sokken-rondbreinaaldjes gevonden van 20 cm.Ik had hier al zó lang naar gezocht!! En HOERA gevonden!!!
Helaas alléén nog maar leverbaar in 2,5mm. Deze zijn verkrijgbaar bij www.wolhemel.nl
Er zijn wel andere diktes nog te krijgen, maar dan 30cm. lang! Misschien een tip voor mensen die ze zoeken!!!!

 

Een reactie posten

<< Home