Dagelijkse draadjes

Blogje over mijn dagelijkse bezigheden al dan niet wollig.

dinsdag, januari 16

EHBO

Al weer een tijdje terug had ik voor mij moeder ook sloffen gehaakt van zelfgesponnen en geverfde wol (blauwe texelaar gemengd met mohair). Naar een paar maanden van intensief dagelijks gebruik was er een gat in de zool gesleten. Ik heb met een restje wol het gat gestopt en de slof is weer als nieuw. Ook onder deze heb ik nu ook een eerste laagje latex gesmeerd. Het is echt wonderlijk spul dat latex, heel dun en stinkt enorm. De eerste laag trekt helemaal in de wol en als het opdroogt is die rare lucht helemaal verdwenen. Nu maar hopen dat de sloffen ook echt minder slijtage gevoelig zijn geworden.

De blauwe sloffen van zoon zien er met een laagje latex onder de zool nu zo uit:

Het zelfgemaakte rondbreinaaldje lijkt wel lekker te breien. Ik zit nog te hannessen met het boordje, dat vind ik altijd het minst prettige aan een sok. Trouwens bij ieder breiwerk ben ik altijd blij als ik voorbij het boordje ben.

10 Comments:

At 16 januari, 2007 14:24, Anonymous Anoniem said...

haha, ik hoor het al, ik ben niet de enige boord-hater. Ik probeer dat ding ook echt NOOIT langer dan nodig te maken. Bah.

Sokken stoppen kan ik helaas niet. Mijn eerste paar hebben een gat, maar ja. Ik gooi ze echter ook niet weg, want ben er toch wel een beetje trots op.

 
At 16 januari, 2007 20:00, Anonymous Anoniem said...

Boordjes, brrrr... het is ook niet mijn favoriete deel van de sok om te breien.

Hoe werkt dat met latex? Maakt het de sokken slijtvaster, voelt dit niet heel stug?

 
At 16 januari, 2007 20:24, Blogger marlieswijnker said...

hoi odette
als je op google brioche brood intoetst dan krijg je het recept maar op het etiket van het ah staan andere dingen onder andere caroteen. nou weet ik niet wat die bepaalde smaak geeft ik proef abrikoos maar dat zit er helemaal niet in. met het volgende brei cafe neem ik het etiket wel mee.Dit heeft niets met breien te maken maar wel met een ambacht en dat is breien ook groeten marlies

 
At 17 januari, 2007 07:30, Anonymous Anoniem said...

Ik ben ook niet zo dol op boordjes breien al gaat het me steeds gemakkelijker af. Ik heb zelfs sokken voor mijn vriend gemaakt die tot aan de enkel in boordsteek zijn gebreid.

Hoe zit dat nou met die latex, bedoel je dat je gewone muurlatex hebt gebruikt? Of is daar iets speciaals voor in de handel?

 
At 17 januari, 2007 07:49, Blogger odette said...

@ de latex zooltjes zijn redelijk soepel hemaal niet hard.
Hihi nee vloeibare latex is geen muurverf ;-), maar een soort rubber.

@ Marlies, als je dit lees: caroteen=wortel geeft niet echt een smaak maar maakt het een beetje zoet en soppig, denk maar eens aan worteltjescake. Ik zal eens navragen of mijn kennis het recept weet.

 
At 17 januari, 2007 10:15, Anonymous Anoniem said...

Ik zie ik het goed dat de kleur van de slof/garen lichter wordt door de latex?

 
At 18 januari, 2007 09:45, Blogger odette said...

@Berthi, nee hoor de latex kleurt een beetje waterig wit (net magere melk) als het is opgedroogd. De wol is nog het zelfde van kleur.

 
At 20 januari, 2007 20:40, Anonymous Anoniem said...

he,wat leuk
een nieuwe weblog ontdekt,wat over breien enz.gaat

 
At 25 januari, 2007 10:17, Anonymous Anoniem said...

Dank je voor je antwoord, Odette.

 
At 26 januari, 2007 22:53, Blogger Unknown said...

En als je bij de teen begint, ipv bij de boord. Dan is het al bijna af als je bij de niet-zo-leuke-boord komt! Kijk voor "toe-up" patronen op knitty.com.

 

Een reactie posten

<< Home