Dagelijkse draadjes

Blogje over mijn dagelijkse bezigheden al dan niet wollig.

dinsdag, februari 20

sokken



In een paar dagen tijd deze sokken voor mijn oudste zoon gemaakt. Het ging als een speer, zonder iets te hoeven uithalen. Alleen de teen ging wat minder. Die laatste 8 steken afwerken vind ik moeilijk. Zo samenfrummelen vind ik niet mooi, maar die kitchener steek lukt me nog niet zo goed. Op de laatste snb deed iemand het voor en ik dacht het te snappen, maar ik heb er moeite mee. Nog maar even oefenen.

De andere 2 zijn helemaal enthousiast en willen ook wel een paar van die eigengebreide sokken. Dus ik ga straks voor de middelste een paar opzetten.

8 Comments:

At 20 februari, 2007 09:43, Blogger Judith said...

Hoi Odette,

Wat je ook kunt doen om sokken af te werken, is de sok omkeren (even prutsen om de sok binnendoor door de laatste 12 steken naar buiten te halen) en dan afkanten. Als je de sok gekeerd hebt, zet je de steken om en om (omstebeurt van de gebruikte naalden) op 1 naald, waarna je de steken afkant/afhecht. Draadje wegsteken, sok weer omkeren, klaar. Heel gemakkelijk (al is mijn uitleg misschien niet zo helder) en het resultaat ziet er ook goed uit op deze manier.

Kitcheneren vind ik ook (nog) niet zo gemakkelijk en netjes gaan.

Doeg,
Judith

P.s. Als je mijn uitleg niet snapt, wil ik het best via de mail proberen helderder uit te leggen, eventueel met foto's.

 
At 20 februari, 2007 10:16, Blogger odette said...

Judith ik snap wat je bedoelt. Die hele sok door dat kleine stukje lijkt me lastig maar ik ga het proberen bij de volgende sok.

 
At 20 februari, 2007 11:52, Anonymous Anoniem said...

hoi

ik heb wel een uitleg van aan elkaar mazen
als je belangstelling hebt,
gil maar,is echt makkelijk,
en je hebt een hele mooie teen

doei Gea

 
At 20 februari, 2007 12:44, Blogger Tucana's Dream said...

Voor de Kitchener Stitch, vind je een filmpje op http://www.knittinghelp.com/knitting/basic_techniques/misc.php
Aan de hand van dat filmpje kan ik het wel, maar voor sokken vind ik dat inderdaad minder mooi...
Die tip van Judith ga ik ook eens proberen...
Bedankt!

Groetjes

 
At 20 februari, 2007 15:08, Blogger odette said...

Gea, ik heb zelf ook een boek waar het aan elkaar mazen van de teen instaat. Ontzichtbaar sluiten heet het in dat boek. Ik weet het is een handigheidje en ik zal het waarschijnlijk eens wel door hebben. Ik ga om te beginnen met het omdraaien van de sok aan de gang.

 
At 21 februari, 2007 07:00, Blogger Tijm said...

Ik doe het ook zo als Judith en dat wordt erg mooi.

 
At 22 februari, 2007 13:01, Blogger Jenneke said...

Hoi Odette, Leuk dat je kinderen enthousiast zijn over handgebreide sokken. Mijn vader is helemaal verzot op zijn sokken en kijkt nu al uit naar zijn verjaardag (in december). Als je de volgende s'nb een sok meeneemt waarvan de teen nog gedaan moet worden, dan kunnen we samen de kitcheneer doornemen. Groetjes Jenneke

 
At 03 maart, 2007 21:52, Anonymous Anoniem said...

Ik ben ook zeer geinteresseerd sokken te breien.Het is ook nodig,want er is zo koud nu hier in Finland.-Mooi sokken heb jij gebreid!

 

Een reactie posten

<< Home