Dagelijkse draadjes

Blogje over mijn dagelijkse bezigheden al dan niet wollig.

zondag, februari 18

kriebelen

Dochterlief wilde wel een paar zelfgebreide oorwarmers/hoofdband. Ze wilde graag roze, maar roze verven lukte niet helemaal dus werd het lila. Vond ze ook mooi
Ben een paar dagen bezig geweest eer ik de goede maat had, de eerste was veels te groot, toen weer te klein. De derde poging was precies goed. Ik gebruikte een rondbreinaald en breide 1 steek recht, 1 steek afhalen, 1 steek recht. Dan de volgende toer alle steken recht en dan weer een toer met die afgehaalde steek. Het resultaat was een mooi stevig breiwerk. Aangezien het geheel een beetje omkrulde bij de randje besloot ik om een binnenkant te maken. Gewoon 1r, 1av. Deze beide laagjes met een mooi ontzichbaar steekje aanelkaar en voila een oorwarmer.

De kleuren zijn op de foto niet helemaal juist.

Maar toen ze de oorwarmer best wel enthousiast opzetten vond ze hem wel een beetje kriebelen en na 15 minuten kriebelen hij toch wel heel erg.

Dat heb ik weer kinderen die niet van wol houden.... Voor mijn oudste had oma laatst een leuk vest gebreid, maar dat kriebelde hem zo dat het niet te dragen was.
Ook de door mij gebreide sjaal zat hem niet helemaal lekker.

Ik weet nog goed als kind vond ik eigen breisels van wol ook nooit lekker zitten. Ik had eens een best wel mooi vest van zelfgesponnen wol, gebreid door mijn moeder naar een patroon uit zo een HEMA breiboek (met van die bekende personen geen idee welke het was). Zo jammer dat ze zijn gestopt met die boeken op een gegeven moment. Maar dat vest kriebelde zo enorm, dat ik het niet graag droeg.

Dus het vest en de sjaal van zoonlief zijn weer uitgehaald en de hoofd/oren band is ookdweer een bolletje wol.

Gelukkig kunnen ze wel tegen eigengebreide sokken. Kan ik toch af en toe iets voor ze maken. Ben nu voor de oudste een paar sokken aan het breien. Vond het garen (fortissima socka van schoeller stahl) een beetje dun, het moest op naals 2 en dat schoot niet op. Dus heb ik de draad dubbel gedaan en brei de sok op 3,5. Het worden hele lekkere huidsokken denk ik.
Ik brei voor het eerst een gewone hiel. Ik weet niet eens de juiste naam hiervoor, het is hiel bestaand uit grote hiel, kleine hiel en een spie. Meestal maak ik een ronde hiel, maar deze ging ook welgoed. Zeker voor herhaling vatbaar.

4 Comments:

At 18 februari, 2007 18:16, Anonymous Anoniem said...

Wol wat kriebelt een paar dagen in de vriezer dan, dan wordt het kriebelen minder.

Vr.gr. tijm.blogspot.com

 
At 19 februari, 2007 07:48, Anonymous Anoniem said...

Tja, dat kriebelen he. Daarom vind ik wol verschrikkelijk (alleen blijft het bij mij niet alleen bij kriebelen, uitslag komt na de jeuk)

 
At 19 februari, 2007 16:57, Anonymous Anoniem said...

Ik kan me nog goed herinneren dat m'n moeder een prachtige trui voor me gebreid had met een panda op de voorkant. Ik spaarde panda's en deze trui vond ik helemaal geweldig; tot ik 'm aantrok. Nu kan ik er gelukkig beter tegen!

 
At 19 februari, 2007 23:18, Anonymous Anoniem said...

Kriebelende wollen truien, ook mijn kinderen en partner zijn er bepaald niet dol op. Zelf kan ik er gelukkig wel tegen. Of misschien ben ik wel eigenwijs en wil ik gewoon persé de dingen dragen die ik gemaakt heb, kriebelend of niet!

 

Een reactie posten

<< Home